De stap naar klas 1

Op Piter Jelles YnSicht volgt een leerling onze vmbo allround-opleiding Dienstverlening en Producten. Dit is een brede opleiding waarin de leerling al zijn/haar talenten en interesses gaat ontdekken en ontwikkelen. Dit is de voorbereiding op de toekomst!

Wat kun je verwachten op YnSicht?

In de onderbouw volgt een leerling allerlei vakken, zoals Nederlands en Engels, maar er wordt langzamerhand ook kennis gemaakt met de verschillende praktijkvakken. Dat wordt gedaan door aan verschillende kleinere projecten mee te doen, zodat de leerling gaat ontdekken welke kwaliteiten die heeft en waar de belangstelling naar uit gaat. Dit past allemaal binnen het Talentlab oftewel lob: loopbaan oriëntatie en begeleiding. Lob is iets wat begint in klas 1 en doorgaat tot aan het eindexamen in klas 4.

Onze tweejarige onderbouw van YnSicht is de ideale start voor iemand met een advies voor de basis- of kaderberoepsgerichte of gemengde leerweg. Hier werken we met een kleiner docententeam en voorkomen we versnippering van de vakken.          

Onze onderbouw is erg praktisch: wat je leert, moet je kunnen toepassen. Verspreid over het jaar volgen de leerlingen verschillende praktijkvakken. Bijvoorbeeld: zorg en cultuur, techniek, kunst en vormgeving, ondernemen en drama. Daarnaast is er veel aandacht voor sport en bewegen om de lichamelijke ontwikkeling verder te stimuleren en speelt kunst en cultuur een grote rol bij de creatieve ontwikkeling.

Op YnSicht zijn de helft van jouw lessen praktijkvakken.

Het onderwijs op YnSicht wordt gegeven vanuit een bepaalde visie. Als wij zeggen dat het gepersonaliseerd is, bedoelen we hiermee dat we kijken hoe de leerling zich ontwikkelt op bijvoorbeeld talent en interessegebied. De opdrachten die je bij de praktijkvakken krijgt, organiseren we aan de hand van thema’s, waarbij zoveel mogelijk avo-vakken zijn geïntegreerd. Hierbij krijgt de leerling soms te maken met lastige zaken die bij het werken aan de opdrachten (samen) worden opgelost. Op deze manier worden er allerlei vaardigheden gebruikt voor nu en voor in de toekomst. Al deze opdrachten zijn opgebouwd volgens een vaste structuur, zoals start, einde en coachgesprek, zodat je als leerling niet voor verrassingen komt te staan.

De grootste verschillen tussen de basisschool en YnSicht volgens klas 1:

Vera: “Het is wel wat anders dan de basisschool, maar je went er wel snel aan. Op YnSicht doe je veel met je handen. Je zit niet meer de hele dag in één lokaal, want je wisselt elke 50 minuten van leraar en lokaal.

Denise: “Deze school is veel leuker dan de basisschool, want hier heb je meer leuke vakken. Mijn klas is nu ook veel leuker dan vorig jaar. Je bent soms wel tot vier uur op school. Maar soms ben je ook lekker vroeg uit. Het is hier elke dag anders.

Lars: “Ik vond de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs zelf goed gaan. De langste dag is van 8.30 uur tot 16.00 uur. Je moet elke twee of één uur naar een ander lokaal.

Jan: “Ik vind YnSicht een betere school dan de basisschool. Hier heb ik heel veel vrienden gemaakt en de pauzes zijn vaak gezellig. De leraren zijn hier heel aardig. Je verveelt je bijna nooit en hebt drie keer per week gym waarvan je één keer zelf mag kiezen welke sport je wilt. Verder zijn de meeste mensen erg begripvol en vriendelijk.

Robin: “Ik vind het geen enkel probleem om van de basisschool af te zijn. De tijden zijn nu wel anders dan op de basisschool. Ik ben nu op een middag 1 uur uit, in plaats van half 4. En je krijgt op YnSicht ook niet zo veel huiswerk!

Contact