De leerling kiest ruim dertig procent van zijn lessen zelf. Daardoor ontstaat een persoonlijk lesrooster, afgestemd op de persoonlijke behoefte van de leerling. Hij kan meer of minder lessen kiezen in een bepaald vak, heel gericht werken aan bijspijkeren of juist heel gericht werken aan een talent voor een vak.
Voor elke vak bepaalt de leerling – in overleg met zijn mentor – zijn niveau. Volg je elk vak op havoniveau? Of een paar vakken op havo- en een paar vakken op mavoniveau? Of alle vakken op mavoniveau? Aan het eind van de derde klas kiest de leerling: gaat hij voor examen mavo of voor havo 4?
Het persoonlijke rooster maakt het ook mogelijk sneller te gaan en voor één of meer vakken examen te doen in mavo 3.
De lestijden zijn aangepast aan de puber. Onderzoek wijst uit dat een puber lastig inslaapt en daarom is de puber ’s ochtend bepaald niet op zijn best. Op De Dyk start de dag daarom pas om 09.00 uur; instructielessen en toetsen zijn tussen 10.00 en 14.00 uur.
Voor 10 uur heb je niets aan een puber!
In alle leerjaren is er een uitstekend begeleidingssysteem. De kern daarvan wordt gevormd door het dagelijks mentoraat. Elke dag ziet de leerling zijn mentor; hij helpt de leerling met de planning en met het maken van de keuzes. Op De Dyk signaleren we problemen in de voortgang snel en we reageren meteen. Als er extra begeleiding nodig is, dan krijgt de leerling die drie keer per week in heel kleine groepen van 1 a 2 tot maximaal 10 leerlingen. Dat is maatwerk.
Ten slotte is er een slim beloningssysteem, dat voor leerlingen bijzonder motiverend werkt. Als je geen of bijna geen onvoldoendes hebt, verdien je vrije tijd. Heb je wel onvoldoendes, dan verdien je extra uitleg en aandacht. Op De Dyk vinden we belonen een stuk leuker dan straffen.