Visie op leren, begeleiding & zorg
Persoonlijk Leren: het onderwijs afstemmen op de individuele leerling
De Dyk gelooft in maatwerk: meer en meer zal ons onderwijs afgestemd moeten worden op en aan moeten sluiten bij de behoefte van de individuele leerling: ruimte voor niveau- en tempodifferentiatie, ruimte voor eigen keuzes, ruimte voor talenten. Dat betekent ook dat de leerling een verantwoordelijke rol krijgt in zijn leerproces. In dagelijks overleg met de mentor vult de leerling die verantwoordelijkheid steeds verder in.
Persoonlijk leren, dus persoonlijke begeleiding
Dagelijks heeft de mentor contact met zijn eigen groep en dit vormt de belangrijkste basis in de leerlingbegeleiding op De Dyk. De mentor heeft de rol om bijzonderheden goed te signaleren, het kan hierbij gaan om eenvoudige en ingewikkelde zaken. Voor de reguliere begeleiding is de mentor voor ouders en leerlingen het eerste aanspreekpunt. Elke dag opnieuw.
Op De Dyk wachten we niet met het bespreken van de leerling tot er een periodieke leerlingbespreking of rapportvergadering is – die zijn er namelijk niet. Begeleiding op maat veronderstelt ook begeleiding als dat nodig is. Daarom ziet en spreekt de mentor uw zoon of dochter elke dag en overlegt hij met collega’s onmiddellijk als dat nodig is. Ook hoort u als ouder het onmiddellijk als er iets te melden is. Naast persoonlijk leren, ook persoonlijke begeleiding.
Visie op zorg
Op De Dyk streven we ernaar het onderwijs af te stemmen op individuele leer-, ontwikkelings- en zorgvragen van leerlingen. Bij de gestandaardiseerde instroomprocedures wordt rekening gehouden met de verschillen tussen leerlingen. Ook in de relatie met toeleverende (basis-)scholen staat de individuele ontwikkeling van de leerling voorop.
De zorg is preventief en gericht op afstemming. De leerling is de norm. De mentor het eerste aanspreekpunt.
De leerling ontmoet de mentor dagelijks: elke dag start met een half uur mentoraat. Wat er ook speelt, de mentor neem het als eerste waar en treedt als eerste handelend op. Daar waar intensieve vormen van zorg noodzakelijk blijken, worden zorgspecialisten (pedagogisch medewerkers) ingeschakeld. De aanpak wordt afgestemd met leerling, ouders, de zorgspecialist en het team.
Zorgteam de Dyk
- mw. E. Loonen, dyslexiecoach (eloonen@pj.nl)
- mw. R. Vellinga, zorgfunctionaris (rvellinga@pj.nl)
- dhr. E. Beerling (hbeerling@pj.nl), zorgfunctionaris leerjaar 1 en 2
- mw. T. Vogelsang (tvogelsang@pj.nl), zorgfunctionaris leerjaar 3, 4 en 5