Ooo! dat lijkt wel wat op "Agora!"

Komend jaar viert !mpulse Leeuwarden zijn 20(!)-jarig jubileum.

Ooo! dat lijkt wel wat op “Agora!”

Ralph Jelmer de Jong, Directeur !mpulse Leeuwarden, OSG Piter Jelles

Gepubliceerd op 23 mrt. 2025

20 jaar innovatie bij !mpulse Leeuwarden: Altijd op zoek naar de beste leerroute voor
onze leerlingen.

Komend jaar viert !mpulse Leeuwarden zijn 20(!)-jarig jubileum. Twee decennia waarin
we ons hebben bewezen als een school die niet stilstaat, maar altijd zoekt naar nieuwe
manieren om ons onderwijs beter te maken. Met trots kunnen we terugkijken naar waar
we nu staan in de ontwikkeling van onze school en met waardering voor alle teamleden
die daar een bijdrage aan hebben geleverd. Daarbij is ook dankbaarheid op zijn plek voor
het vertrouwen en betrokkenheid van alle leerlingen en ouders. Het proces staat
centraal, we kijken terug, behouden wat goed is en gaan direct weer vooruit, dagen
elkaar dagelijks uit om te vernieuwen en te zorgen voor een leeromgeving waarin elke
leerling zijn of haar eigen route naar ontwikkeling en de volgende stap kan vinden.

Zowel Agora Onderwijs als !mpulse Leeuwarden zijn onderwijsconcepten die zich richten
op het aanbieden van flexibele, persoonlijke en innovatieve leeromgevingen. Ze delen
enkele belangrijke overeenkomsten:

1. Persoonlijk en leerlinggericht onderwijs:
Beide benaderingen richten zich op de specifieke behoeften en talenten van de
studenten. Het onderwijs is meer op maat gemaakt, zodat leerlingen in hun eigen tempo
en volgens hun eigen interesse kunnen leren. De leeractiviteiten moeten onontkoombaar
zijn.

2. Project- en leeropdrachten:
In zowel Agora als !mpulse draait het vaak om projectmatig leren. Leerlingen werken aan
opdrachten bij vakken en leergebieden die hen uitdagen om zelf na te denken,
problemen op te lossen en samen te werken met anderen, daarnaast werken aan
projecten (settingen op !mpulse) in plaats van enkel traditionele lesmethoden.

3. Zelfregulatie en autonomie:
Zowel bij Agora als !mpulse wordt er nadruk gelegd op de versterking van autonomie van
de leerlingen. We creëeren een leeromgeving waar leerlingen ruimte zelf moeten
innemen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces, met hoge sturing,
steun en inspiratie van coaches en vakdocenten, wat hen in staat stelt om te groeien in
zelfstandigheid en zelfregulatie.

4. Innovatie en experimenten:
Beide onderwijsinstellingen onderscheiden zich door hun innovatieve aanpak. Ze
experimenteren structureel met nieuwe vormen van leren en proberen het traditionele
onderwijsmodel (evidence informed) te doorbreken door meer vrijheid, creativiteit en
flexibiliteit te bieden.

5. Focus op sociale en emotionele ontwikkeling:
Er is een sterke nadruk op de persoonlijke groei van de leerlingen, niet alleen op
academische prestaties. De scholen willen bijdragen aan de ontwikkeling van de sociale
en emotionele vaardigheden van de leerlingen. Wanneer je goed in vel zit kom je tot
betere prestaties.

In het kort: Agora Onderwijs en !mpulse Leeuwarden delen een gezamenlijke visie op
onderwijs waarin leerlingen meer vrijheid, verantwoordelijkheid en persoonlijke
betrokkenheid hebben in hun leerproces, met de nadruk op projectmatig en zelfgestuurd
leren.

Altijd op zoek naar nieuwe inzichten
Nieuwe onderwijsconcepten komen en gaan, maar bij !mpulse hebben we het in ons DNA
om altijd op zoek te gaan naar nieuwe inzichten. We passen deze inzichten toe in ons
onderwijs, zodat we continu blijven verbeteren. Dit voorkomt dat we verstrikt raken in
tijdelijke vernieuwingen en zorgt ervoor dat we niet zomaar een ‘traditionele
vernieuwingsschool’ worden.

Bij !mpulse is het dus niet de vraag of we vernieuwen, maar hoe we de vernieuwingen
daadwerkelijk toepassen om onze leerlingen beter voor te bereiden op de toekomst. In
vernieuwen en experimenteren gaat het niet altijd goed, dat moet ons niet weerhouden
nieuwe dingen te proberen.

In september vieren we ons 20 jarig jubileum op de oude en de huidige locatie in
Westeinde.

Hartelijke groet,

Ralph de Jong

Veelgezochte onderwerpen