“3, 2, 1.. Raketten de lucht in!” Het is weer Settingweek op !mpulse Kollum

Het was de allereerste Settingweek van het schooljaar en dat betekent dat de leerlingen gezamenlijk weer vol enthousiasme aan de slag mochten met een grote creatieve, uitdagende en levensechte opdracht.

Setting betekent: een levensechte opdracht krijgen, inspiratie opdoen door op excursie te gaan of prikkelende workshops bij te wonen, onderzoeksvragen, doelen en een hypothese opstellen, een planning maken, overleggen, organiseren, samenwerken, onderzoek doen – in en buiten de school – aan verslaglegging doen, evalueren, reflecteren en uiteindelijk het eindresultaat presenteren aan je medeleerlingen, je ouders/verzorgers, experts en andere belangstellenden.

Tijdens deze Setting stond de grote opdracht in het teken van de leergebieden Kunst & Cultuur en Mens & Natuur. De leerlingen bogen zich in groepjes over het ontwerpen, bouwen en lanceren van een kunstzinnige raket. Samen met deze raket werd er letterlijk en figuurlijk een duurzame wens of een boodschap voor de aarde of de mensheid mee de lucht ingeschoten.

Naast het ontwikkelen van flink wat vaardigheden en het inzetten van velerlei skills, zijn er natuurlijk ook inhoudelijke leerdoelen verbonden aan deze Setting. Zo leerden de leerlingen van alles over chemische reacties en de werking van raketmotoren, kunnen ze analyseren welke variabelen invloed hebben op de raketsnelheid en de balans en leerden ze vorm, compositie en kleur tot uiting te laten komen in de vormgeving van de raket en het lanceerplatform.

Vrijdag 15 november presenteerden de leerlingen van !mpulse Kollum de resultaten van de Settingweek. Ouders, verzorgers, opa’s, oma’s, broertjes en zusjes verzamelden zich in een weiland net buiten Kollum, waar de groepjes hun kunstzinnige raket met wens en boodschap lanceerden. Wat een spectaculaire afsluiting van de eerste Settingweek!

Veelgezochte onderwerpen