Pedagogisch klimaat

Bij !mpulse Kollum werken we met herstelrecht en de pedagogische dansvloer.

Herstelrecht

Respectvol met elkaar omgaan is bij ons vanzelfsprekend. Dat geldt voor team, leerlingen en ouders/verzorgers. Bij ons op school liggen de principes van het Herstelrecht aan de basis van de omgang met elkaar.

Herstelrecht is een manier om een gezond sociaal en pedagogisch klimaat neer te zetten die is geïnspireerd op de manier waarop Maori-gemeenschappen in Nieuw-Zeeland omgaan met ongewenst gedrag. Het accent binnen het rechtssysteem van de Maori lag niet, zoals in ons strafrecht, op veroordeling en vergelding maar op het herstellen van onderlinge relaties en de berokkende schade. Wie in de fout is gegaan heeft het recht in actie te komen, de schade te herstellen en daarmee zijn plek in de gemeenschap terug te verdienen.

“Bij ons op school luisteren we naar elkaar en praten we conflicten samen uit.”
Pedagogische dansvloer

Op !mpulse Kollum word je vanaf het eerste moment vertrouwd gemaakt met Herstelrecht in de vorm van het model van de pedagogische dansvloer. De termen ‘rood’ en ‘groen’ staan hierbij centraal. ‘Rood gedrag’ is gedrag dat leidt tot ruzie, misverstanden en conflicten. ‘Groen gedrag’ is gedrag dat bijdraagt aan een open communicatie en het voorkomen van conflicten of het oplossen daarvan.

Samen werken, naar elkaar luisteren, fouten mogen maken, leren van conflicten en ontstane schade kunnen herstellen; dát is groen gedrag.

Omgang met elkaar
Overal zijn regels en worden afspraken gemaakt. Regels en afspraken zijn er om het samen leven, wonen en werken voor iedereen goed en plezierig te laten verlopen.

Op !mpulse Kollum zijn de afspraken gebaseerd op de fatsoensnormen:

  • Je gaat met respect om met elkaar, met je eigendommen en de eigendommen van een ander.
  • Je draagt bij aan een goede en veilig sfeer in de school en in de Campus.
  • Je communiceert open en groen; je lost problemen op door erover te praten. 
  • Je bent aanspreekbaar op je gedrag.
  • Je komt je afspraken na.
  • Je komt op tijd. 

Daarnaast zijn er een aantal praktische afspraken: 

  • Je laat een open en productieve werkhouding zien en je hebt de spullen bij je die nodig zijn om goed te kunnen werken. 
  • Tijdens alle onderwijstijd (Les, Kring, KWT, Vakwerktijd, Setting, Talent, Community, SKOD, SWOT) ben je efficiënt aan het werk.
  • Je jas hang je tijdens onderwijstijd op de kapstok, bewaar je in je kluisje of hang je over de rug van je stoel (op de JB).
  • Je zet je hoofddeksel/capuchon af wanneer een teamlid dat van je vraagt.
  • Het gebruik van internet tijdens de onderwijstijd is gericht op schoolwerk.
  • Tijdens onderwijstijd staat je mobiele telefoon op stil en zit in je tas of in je kluisje. Gebruik van je mobiele telefoon is functioneel en gaat in overleg met je docent of begeleider. 
  • Bij aanvang van de les of andere onderwijstijd, wacht je buiten het lokaal en laat je jouw docent of begeleider als eerste het lokaal binnengaan zodat hij/zij jullie kan verwelkomen. 
  • Tijdens de KWT wordt er op de werkpleinen gefluisterd.
  • Tijdens alle onderwijstijd eet je niet. Gezondheidsredenen zijn hierop een uitzondering. Wil je tijdens onderwijstijd water drinken uit een flesje of een bidon? Doen!
  • Tijdens de pauze ben in de kantine, op de gangen of buiten – de lokalen en de kantoren laat je vrij.
  • Wil je er in de pauze even tussenuit? Dat kan! Zorg er wel voor je op tijd terug bent.
  • Je maakt er een gewoonte van om de Campus door de zijdeur binnen te komen en te verlaten, op de JB geldt dat voor de achterdeur.
  • Je fiets parkeer je achter de school tussen de nietjes, je brommer op de brommerparkeerplaats.
  • Je afval deponeer je in de afvalbak. 
  • De school en het schoolplein zijn rookvrij. 
  • In de ruimtes van de bibliotheek en de Colle ben je te gast. 
Herstelrechtprotocol

Bij ‘rood gedrag’ wordt op !mpulse Kollum gewerkt met het Herstelprotocol. Aan de hand van dit stappenplan leer je verantwoordelijkheid te nemen voor je rode gedrag en het effect daarvan op de ander(en).

We werken samen aan vaardigheden die nodig zijn om effectief met anderen te communiceren en bij conflicten de focus te leggen op het oplossen van de ontstane problemen. Bij conflicten komen betrokkenen samen en gaan aan de slag met de vragen:

  • Wat is er gebeurd?
  • Wie hebben er schade ondervonden?
  • Wat moet er gebeuren om die schade te herstellen?
“Problemen of conflicten? Ons wordt geleerd samen tot een oplossing te komen en de schade te herstellen.”

Veelgezochte onderwerpen