Respectvol met elkaar omgaan is bij ons vanzelfsprekend. Dat geldt voor team, leerlingen en ouders/verzorgers. Bij ons op school liggen de principes van het Herstelrecht aan de basis van de omgang met elkaar.
Herstelrecht is een manier om een gezond sociaal en pedagogisch klimaat neer te zetten die is geïnspireerd op de manier waarop Maori-gemeenschappen in Nieuw-Zeeland omgaan met ongewenst gedrag. Het accent binnen het rechtssysteem van de Maori lag niet, zoals in ons strafrecht, op veroordeling en vergelding maar op het herstellen van onderlinge relaties en de berokkende schade. Wie in de fout is gegaan heeft het recht in actie te komen, de schade te herstellen en daarmee zijn plek in de gemeenschap terug te verdienen.
“Bij ons op school luisteren we naar elkaar en praten we conflicten samen uit.”
Pedagogische dansvloer
Op !mpulse Kollum word je vanaf het eerste moment vertrouwd gemaakt met Herstelrecht in de vorm van het model van de pedagogische dansvloer. De termen ‘rood’ en ‘groen’ staan hierbij centraal. ‘Rood gedrag’ is gedrag dat leidt tot ruzie, misverstanden en conflicten. ‘Groen gedrag’ is gedrag dat bijdraagt aan een open communicatie en het voorkomen van conflicten of het oplossen daarvan.
“Samen werken, naar elkaar luisteren, fouten mogen maken, leren van conflicten en ontstane schade kunnen herstellen; dát is groen gedrag.”
Herstelrechtprotocol
Bij ‘rood gedrag’ wordt op !mpulse Kollum gewerkt met het Herstelprotocol. Aan de hand van dit stappenplan leer je verantwoordelijkheid te nemen voor je rode gedrag en het effect daarvan op de ander(en).
We werken samen aan vaardigheden die nodig zijn om effectief met anderen te communiceren en bij conflicten de focus te leggen op het oplossen van de ontstane problemen. Bij conflicten komen betrokkenen samen en gaan aan de slag met de vragen:
- Wat is er gebeurd?
- Wie hebben er schade ondervonden?
- Wat moet er gebeuren om die schade te herstellen?
“Problemen of conflicten? Ons wordt geleerd samen tot een oplossing te komen en de schade te herstellen.”