Jouw docenten
Je bent vooral zelf verantwoordelijk voor een goede tijd hier op school. Maar natuurlijk helpen we je daarbij. Er staat een team van docenten voor je klaar. Begrijp je iets niet? Gaat het te snel? Laat het dan meteen weten. De docent legt het graag nog even uit.
Banduren
Elk eerste uur van de dag noemen we een band-uur. Deze uren hebben we speciaal vrijgehouden, zodat er tijd is voor extra vragen en begeleiding. Je kiest er zelf voor om naar een band-uur te gaan. Of je komt op aanraden van je docent of mentor. Je kan ook naar de band-uren komen als je thuis geen rustige plek hebt om je huiswerk te maken.
Jouw mentor
Je hebt een eigen mentor die jou goed kent. De mentor is jouw coach en begeleider. Tijdens de mentorlessen wordt er o.a. aandacht geschonken aan studievaardigheden, maar ook aan groepsvorming. Maar kun je ook bespreken welke manier van leren en begeleiding het beste voor jou werkt. Ga jij uit jezelf je huiswerk maken? Of vind je het juist moeilijk om je te concentreren? Of lukt het niet omdat je thuis problemen hebt? Je kan met al je vragen en problemen bij je mentor terecht.
MOL-gesprek
Af en toe heb je een MOL-gesprek. Een gesprek tussen Mentor, Ouder(s) en Leerling. Samen bespreken jullie jouw voortgang. Voor jou betekent dit een moment om na te denken over je eigen ontwikkeling. Wat gaat goed, wat kan beter en hoe ga je dat bereiken? Heb je hulp nodig van je mentor of je ouder(s)? Geef dat dan vooral aan.
Leerlingenzorg
Soms volstaat de intensieve begeleiding van de mentor niet en heeft de leerling gedurende korte of langere tijd extra ondersteuning nodig. Op het Leeuwarder Lyceum zijn twee zorgfunctionarissen werkzaam.
De werkzaamheden van onze zorgfunctionarissen zijn erop gericht om leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden met leer- en/of andere problemen. Het team is de spin in het web van mogelijkheden om leerlingen binnen of eventueel buiten de school deskundig te helpen. Daarnaast adviseren en ondersteunen ze docenten en mentoren in het omgaan met leerlingen die sociaal-emotionele en/of psychische klachten hebben.
Op het Leeuwarder Lyceum coördineren de zorgfunctionarissen deze vormen van zorg. Daarnaast zijn er verschillende partijen waar de school en/of de leerling een beroep op kunnen doen: de gedragsdeskundige van het samenwerkingsverband, de jongerenwerker van Amaryllis en de jeugdverpleegkundige van de GGD. Via het zorgteam zijn deze voor alle leerlingen op een eenvoudige manier bereikbaar.
Trajectgroep
De Trajectgroep is er voor alle havo- en vwo leerlingen van klas 1 t/m 6. De groep richt zich specifiek op kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) of vergelijkbare internaliserende problematiek (angsten). Zij hebben vaak specifieke ondersteuningsbehoeftes op het gebied van de executieve functies en hebben vaak begeleiding nodig op het sociaal-emotionele gebied. Er wordt op de trajectgroep geen les gegeven en het doel is om zoveel mogelijk mee te draaien in je eigen klas.
De zorgfunctionaris van onze school kan hier meer over vertellen.