Mentor

De missie van onze school is het begeleiden van onze leerlingen in hun intellectuele, persoonlijke en sociale ontwikkeling.

De centrale spil in de ondersteuning hiervan is de mentor. Deze is het eerste aanspreekpunt van de leerlingen en hun ouders/verzorgers. De mentor volgt de ontwikkeling van de leerlingen en bespreekt deze met leerlingen, ouders en docenten. In de onderbouw (klas 1 t/m 3) heeft elke klas een eigen mentor. In de bovenbouw (klas 1 t/m 4) kiezen de leerlingen zelf hun mentor. Leerlingen met een bijzondere begeleidingsvraag kunnen een persoonlijke mentor krijgen toebedeeld die naast de reguliere mentor opereert.

Elk schooljaar wordt er met alle leerlingen tweemaal per jaar een Mentor-Ouder-Leerling (MOL)-gesprek gevoerd. De leerling stelt hierbij zelf zijn/haar ontwikkeldoelen vast en maakt afspraken met ouders en mentor. Het is de bedoeling dat de leerling zelf regie neemt over de eigen ontwikkeling. Het is nadrukkelijk niet alleen een gesprek over cijfers. De persoonlijke en sociale doelen zijn in dit gesprek net zo belangrijk.

Op het Stedelijk Gymnasium is het mentoraat een team-aangelegenheid. Er zijn twee mentorenteams: onderbouw en bovenbouw. Onder leiding van een coördinator worden in deze teams de leerlingen besproken, de bijzondere begeleiding georganiseerd en de analyse-vergaderingen voorbereid. De mentorenteams hebben regelmatig overleg met de Zorgfunctionarissen.

Door een teamsgewijze aanpak van het mentoraat te combineren met een brede en zonodig gepersonaliseerde begeleiding wordt de relatie tussen mentoraat, onderwijs en zorg versterkt. De intellectuele, persoonlijke en sociale groei van onze leerlingen is hierbij richtinggevend. Via de MOL-gesprekken, de persoonlijke begeleiding en het keuze-mentoraat in de bovenbouw geven de leerlingen ook zelf sturing aan hun eigen ontwikkeling.

Contact