Onderwijs van en voor de 21e eeuw
Het voortgezet onderwijs van de 21e eeuw verschilt zeer waarschijnlijk op veel gebieden van het onderwijs dat u als ouder/verzorger heeft genoten in het laatste deel van de 20e eeuw. Het krijtbord is vervangen door een digibord, leerlingen schrijven zich digitaal in voor een les en sturen een email naar de docent als ze een vraag hebben. De snel toenemende digitalisering neemt nog steeds een enorme vlucht, waardoor het huidig onderwijs, maar ook de toekomstige wereld van de huidige generatie leerlingen enorm verandert is en verder veranderen zal.
Verandering betekent niet altijd automatisch vooruitgang. Digitalisering hoort weliswaar bij deze tijd en daar gaat Dalton Dokkum in mee, maar het betekent niet dat het onderwijs op onze school alleen maar digitaal is. Naast digitale middelen bieden wij de leerlingen in de verschillende lessen ook de keuze om op papier te werken en worden lesactiviteiten ingezet waarbij geen digitaal device nodig is.
Eigenlijk moet je ongelijk onderwijs aanbieden…
Op onze school wordt gebruikt gemaakt van een zogenaamde portal, een digitale leer- en werkomgeving. Via deze portal kunnen leerling toegang krijgen tot werk- en leermateriaal. Dit biedt de volgende mogelijkheden:
- Voortgang en feedback: de portal geeft leerling, ouders/verzorgers en de persoonlijk mentor inzicht in de vorderingen die de leerling maakt. Wat is al afgerond en wat moet nog worden gedaan in de komende periode? In de portal krijgt de leerling persoonlijke feedback op het aangeleverde werk en kan (waar nodig) met de vakdocent of persoonlijk mentor zien waar het goed gaat en waar nog verbetering te behalen is.
- Werken op eigen tempo en niveau: geen enkele leerling is gelijk. Waar de één veel extra uitleg nodig heeft, gaat een ander als een speer door de leerstof. Om deze verschillen goed te bedienen zou je dus ‘ongelijk’ onderwijs moeten aanbieden. Dit is op Dalton Dokkum mogelijk. Binnen een vak kan een leerling die goed presteert opstromen naar een hoger niveau (bv. van vmbo-t naar havo). Een leerling die moeite heeft met een vak kan juist extra tijd en uitleg krijgen om de leerstof alsnog onder de knie te krijgen.
- Tredevakken: Nederlands, Engels, Duits, Frans en wiskunde. Bij deze vakken gaan leerlingen op hun eigen tempo door de leerstof heen. Een trede moet eerst behaald worden voordat een leerling naar een volgende trede kan gaan. Dus trede 1 van wiskunde (bv. over decimalen) moet eerst afgerond worden, voordat de leerling verder kan gaan naar trede 2 (bv. over breuken)
- Themavakken: Aardrijkskunde, geschiedenis, NaSk, economie en biologie. Bij deze vakken zijn de verschillende onderwerpen onderverdeeld in thema’s. Bij geschiedenis beginnen de leerlingen met de oudste geschiedenis, de prehistorie, over jagers en verzamelaars. Als dit thema is afgerond gaan de leerlingen door naar de tijd van Grieken en Romeinen. De overgang naar het volgende thema gaat minder individueel als bij een tredevak, maar meer gezamenlijk. Wel kan een leerling een tredevak op een hoger niveau volgen of meer tijd en uitleg krijgen waar dat nodig is.
- Formatieve toetsing: het beheersen van vakkennis en vaardigheden wordt in de onderbouw niet met cijfers beoordeeld. Deze manier van werken biedt leerlingen de kans om van fouten te leren en hiermee aan de slag te gaan in plaats van hier direct (met een cijfer) op te worden afgerekend. Uiteraard stellen wij grenzen aan het aantal herkansingen, maar er worden veel tijd en hulp geboden aan leerlingen om ook bij moeilijke onderdelen vooruitgang te boeken. In Nederland wordt een opleiding in het voortgezet onderwijs afgerond via centrale examens. Daarom bereiden wij onze leerlingen aan het einde van de onderbouw voor op het werken met schriftelijke toetsen die worden becijferd.
Studiewijzers, loops en daltonweken
Vanaf schooljaar 2023-24 hebben leerlingen naast de portal bij elk vak ook de beschikking over een studiewijzer. Deze studiewijzer biedt leerlingen per vak een duidelijk overzicht van leer- en maakwerk, vaardigheden en kennis die worden aangeleerd in de aankomende periode.
Op Dalton Dokkum is het schooljaar verdeeld in vier periodes, welke wij ‘loops’ noemen. Een loop is een periode van zeven á acht lesweken die wordt afgerond met een zogenaamde daltonweek. In een daltonweek krijgen de leerlingen de mogelijkheid om hun lestijd naar eigen behoefte en vraag in te delen en het werk van de voorgaande periode op tijd af te ronden. Zo kan een leerling die bijvoorbeeld moeite heeft met het vak wiskunde ervoor kiezen een hele lesdag te besteden aan dit vak door vragen te stellen en met opdrachten aan de slag te gaan.
Als het een leerling niet lukt een bepaald vak(onderdeel) af te ronden, dan mag de volgende loop nog worden gebruikt om dit alsnog te doen. Dit biedt de mogelijkheid extra tijd te besteden aan (vak)onderdelen die meer moeite en/of tijd van een leerling eisen. Vakdocenten en de persoonlijk mentor begeleiden de betreffende leerling in dit proces.